IE6, wie maakt me los!?

Nu dat Google haar eerste stap heeft genomen om Internet Explorer 6 (IE6) voor Google Apps te weren is nu voor de rest van internetland de deur open gezet om ook IE6 bij het oud vuil neer te zetten. Maar is dat verstandig? Als ontwerper (of als ontwikkelaar) is dat niet onze beslissing.


Uiteraard hoor je zo onderhand de kosten voor het ondersteunen van een dergelijke oude browser als specialisten werk door te berekenen aan de klant. IE6 is namelijk zo ver afgezakt dat het niet meer vanzelfsprekend kan zijn om deze standaard te ondersteunen.
Het gebruik van IE in Nederland is zoals bekend uitzonderlijk hoog. Er zijn zeer weinig landen waar Microsoft het zo goed doet. We kunnen er nog van uitgaan dat IE tussen de 80% en 85% van de Nederlands webbrowser markt in handen heeft. Wereldwijd hebben we het over slechts 65%.


Wat opvallend is dat IE6 in Nederland sterker is afgezakt en IE8 het veel beter doet in vergelijking met wereldwijde cijfers. In Nederland lijkt het zelfs op een race tussen IE7 en IE6 wie als eerste het loodje legt.



Hoe dan ook lijkt IE6 nu al rijp om te worden afgestoten. Voor 5% van de markt kan het voor een klant kostbaar zijn om deze te blijven ondersteunen. Voor e-commerce sites waar men met veel bezoekers (50.000+ p/d) is dat uiteraard een ander verhaal. Gebruikers in dergelijke aantallen kunnen nog veel geld opleveren. De vraag voor een bedrijf is dan of deze groep gebruikers invloed heeft op de marges, direct dan wel indirect. Nemen zij producten af of hebben ze invloed op andere gebruikers?



In veruit de meeste gevallen hoeft IE6 niet compleet te worden genegeerd. Wanneer web bouwers goede productiewaarden hanteren dan kan IE6 functioneel het nog lang volhouden zonder al te veel extra inzet. Beperk de ondersteuning maar zorg er nog wel voor dat de site doet wat deze moet doen.



Het wordt dus tijd om de klant te vragen of IE6 het nog wel waard is. Vaker dan je denkt zullen zij, met alle feiten op een rij, deze oude doorn in het oog laten varen.